Motionsguidens logo

onsdag, mars 15, 2006

Stress och mensvärk

Varje månad får jag ont. Då menar jag riktigt ont. Smärtan sitter oftast runt bäckenet och varar i 12h. Har jag tur har jag tillgång till smärtstillande tabletter. Har jag inte några sådana, då är jag illa ute. Att gå, stå, motionera är inte på tal om saken och kommer det mitt i natten - då är sömnen förstörd. Det känns till och med mödosamt att andas. Självklart pratar jag om mensvärk. Det finns de som får det i flera dagar och får oftast lite mindre ont och så finns det de som får mer ont fast under en kortare tid.

Vad beror mensvärk på? När jag gick hos en sjukgymnast och frågade om just detta så var hans förklaring att under menstruationen så blir livmodern mer svullen och ger spänningar i bäckenet. Jag vet inte riktigt om det där stämmer. Nu har det i alla fall gjorts en studie huruvida mensvärk är stressrelaterat.

Studien gjordes på 388 friska, kinesiska kvinnor och totalt studerades 1160 menstruationscykler. Dessa kvinnor fick under studien anteckna stressnivån och smärtnivån i dagböcker och det visade sig att kvinnor som upplevde mycket stress hade dubbelt så stor risk att drabbas av mensvärk. Risken var högre för de kvinnor som upplevde mycket stress och förr upplevt mensvärk än de som utsattes för mindre stress och inte upplevt mensvärk tidigare. Studien visar alltså en signifikant association mellan stress och mensvärk.

Så kvinnor, stressa mindre!

Etiketter: ,



0 Kommentarer:

Skriv en kommentar

Länka till detta inlägg:

Skapa en länk

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se