Motionsguidens logo

onsdag, april 12, 2006

åhhhhh Sööööötsuuugen!

Ahhhh abstinensbesvär. Åt pannacota till efterrätt och ville ha mer! Så jag åt 4 biscotti till fikan... Och det var inte direkt som om jag njöt av det hela, utan jag verkligen tryckte i mig pannacottan och biscottin. Jag kan nog säga att jag njöt av sista tuggan för att jag visste att jag inte skulle få mer sen... Jag har ett konstig förhållande till mat. Jag skyller på min mor. Hon har bantat sedan jag var 8.

Nu måste jag verkligen träna! Så att det i alla fall blir "plus minus noll".

Jag läste en artikel i brittiska ELLE om den så kallade "Karl Lagerfedt dieten" och jag blev lite inpirerad. Och det hela började med att han var trött på att inte ha kunna på sig snygga designerkläder så en dag bestämde han sig och gick till en läkare som mer eller mindre skrev ut dieten på recept. Sedan dess har han gått ner 35 kg.

Karls tips:

' I used to place food in my mouth, but then spit it out again. That way I got the taste without the calories. I haven't done that for a long time, but it's a good way to beat the frustration.'

' You have to treat it as an unimportant challange and that's why you succeed- because it isn't important. You don't have to loose weight, you want to.'

' I think that, for women as well as men, fashion is the heathiest motivation for losing weight. For me, it was a matter of clothers. I had no health problems. It is not a good idea to wait until you are unhappy to go on a diet.'

Karls läkare Dr Houdret har också ett par tips:

- Köp mat "on a full stomach" och ta endast med pengar så att det räcker till sakerna på matlistan.

- Det är förbjudet med friterat mat, men ångad, micrad, grillad, rostad eller "en papillote" (maten lagas i bakplåtspapper eller aluminiumfolie) är bra.

-Servera mat direkt på tallriken istället för uppläggningsfat. Lämna direkt efter avslutad måltid och släng resterna. Håll förvarad mat ur sikte.

- Ge dig själv en icke ätbar belöning när du har nått ett viss mål.

- Om du ska på fest, ät lite innan du går ur. Då är det enklare att säga nej till eventuella kanapéer.

(ELLE, April 2006 UK edition)

Ja. Vissa saker kanske är värd att tänka på. Som att man ska avdramatisera viktnedgången. Du MÅSTE inte, men du VILL.


Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Etiketter:



0 Kommentarer:

Skriv en kommentar

Länka till detta inlägg:

Skapa en länk

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se