Motionsguidens logo

fredag, oktober 28, 2005

(Del 2) Motivation - Uthållighetsfaktorn

I del ett gick jag igenom riktning som en motivationsfaktor. Idag är det dags för uthållighetsfaktorn. Uthållighet refererar till hur länge du kan koncentrera dig på en uppgift. En person som bestämmer sig för att gå till jobbet trots att det går snabbare med buss kan ses som en uthållighetsrelaterad motivationsfaktor. Brist på uthållighet kan ses som när personen efter 5 minuter ger upp och tar bussen istället. Något vi inte ska glömma är att uthållighet också är en reflektion av val och beslutsfattande och som styrs av hur pass viktig något är för individen. Du kan alltså aktivt välja att ha en hög uthållighet för att gå till jobbet eftersom det tillfredställer ett visst behov. Kanske vill du bli sedd eller kunna berätta för andra att du går till jobbet och på så sätt kunna stärka en viss identitet som du eftersträvar, som t.ex. "Jag är en aktiv person".

Hur kan man använda sig av detta då? Nu vet du iaf. att identitet behöver inte vara något som man föds med. Du kan aktivt välja att förändra din egen bild av dig själv. Kanske tränar du inte för att du vill ses som en person som inte tränar. Men att inte träna kan straffa sig senare och frågan du ska ställa dig själv, är din passiva livsstil värt konsekvensen?

Tvärtom kan du vill bli sedd som en aktiv person. Du kanske vill vara en förebild för andra i din omgivning. Kanske har du barn som du vill inspirera. När det gäller barn så vet du ju att barn gör som du gör inte som du säger. Däremot ska du inte träna enbart för andra människor. Det ska ge dig något också. Men det bör inte vara några problem med att komma på några, men om du ändå har problem att komma på något. Fortsätt läsa denna blogg så kommer du kommer du att få hjälp med det.

Referens: Psycholgy of Physical Activity – Determinants, well-being and interventions by Stuart J.H. Biddle and Nanette Mutrie.

Etiketter: ,



6 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Vet inte, men det känns som om du skriver alla lite på näsan.

Personligen tror jag inte att man blir en förebild bara för att man tränar. Det känns som att det finns mer än så bakom om man vill se upp till någon.

Att träna är dock viktigt så fortsätt kämpa med tipsen det är bra!

28 oktober, 2005 14:57

 
Anonymous Anonym sa...

Klart man ser upp till folk som tränar för man vill ju själv komma i gång med träningen, men har inte motivationen och de flesta tycker det är beundransvärt att vissa orkar träna regelbundet i vått och torrt!

28 oktober, 2005 15:17

 
Blogger Filip Lam sa...

Härligt med lite feedback. Ofta bestämmer man inte själv om man är en förebild. Din identitet så som den uppfattas av andra människor kan leda till att du blir en förebild om din identitet matchar deras värderingar. Om någon du känner inte tränar men anser att träning är bra och vill dessutom börja kan denne person se dig som en förebild om du redan lever den livsstil som hon eller han vill leva. Motivation är ett stort ämne så det kommer att komma mycket mer om det.

28 oktober, 2005 16:07

 
Anonymous Anonym sa...

Det är väl klart att folk som tränar är förebilder, eftersom träning ger förbättrad livskvalité.

28 oktober, 2005 17:08

 
Anonymous Anonym sa...

jag tror nog att mycket av detta stämmer

vissa motiveras av att se andra visa entusiasm i deras träning, medans andra tycker att se andra träna hårt inte motiverar de alls

ordet förebild tror jag menas i den benämningen att folk beundrar deras motivation och dedikation och att de önskar att de inte var så lata själva.

Själv motiveras jag av att alla mina korridorskamrater tränar ofta och håller igång. Jag är ganska lat av mig som person, men jag motiveras till att röra på mig då andras aktiviteter får mig att tänka om

Vare sig man är en förebild eller inte så blir man som det står i artikeln: en inspirationskälla. Det är inte generaliserat till alla, men det finns en del individer där ute som beundrar det

03 november, 2005 15:54

 
Blogger Filip Lam sa...

jag kunde inte ha sagt det bättre själv ;-)

03 november, 2005 16:00

 

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se