Motionsguidens logo

torsdag, oktober 06, 2005

Presentation

Mitt namn är Filip Lam och jag är 22 år gammal. Jag har alltid varit aktiv och träning är för mig en livsstil. Som liten var jag alltid ute och cyklade, sprang, lekte, spelade fotboll, innebandy, basket, inlines mm. När jag blev 14 började jag träna taekwondo. En koreansk kampkonst med mycket fart och många akrobatiska sparkar. Jag tränade och tävlade väldigt aktivt på hög nivå under ett par år. En knäskada vid 19-års ålder satte sedan stopp på min karriär innan den ens hann börja. Jag bestämde mig för att träna på en hälsosam nivå istället och satsa på utbildning. Idag cyklar jag överallt, springer, styrketränar och utöver fortfarande taekwondo men även hapkido.

Jag har en kandidatexamen i idrottsvetenskap från Malmö högskola. Många vet inte vad idrottsvetenskap innebär och ibland är det till och med svårt för oss idrottsvetare själva att förklara. Jag ska göra det enkelt för mig genom att citera från Malmö högskolas hemsida.

"Idrottsvetenskap är ett flervetenskapligt kunskapsområde som omfattar den idrottande människan, idrottskulturen och dess roll i samhället. Idrott ska här förstås i sin vida betydelse och kan omfatta tävlingsidrott, motionsidrott, upplevelseidrott, idrott som undervisningsämne, friluftsliv och fysisk rekreation. Idrotten håller i dag på att omvandlas så att den traditionella folkrörelsen mer får karaktären av en modernt organiserad, professionellt styrd och ekonomiskt betydelsefull del av samhället. Den knyts allt tätare till underhållningsindustrin och får en stor massmedial uppmärksamhet. Samtidigt utgör barn- och ungdomsidrotten den största organiserade uppfostringsmiljön i samhället efter familjen och skolan. Programmet ska belysa och kritiskt granska alla dessa aspekter och ge förutsättningar för arbete inom ett stort antal idrotts- och föreningsrelaterade yrkesroller..."

När man läser idrottsvetenskap på Malmö högskola får man välja bland tre inriktningar. Jag valde idrottens ledarskap vilket innebär:

"Idrottens ledarskap utgår bl a från pedagogik, psykologi, ledarskapsteori, hälsovetenskap och humanbiologi, och från fysiska aktiviter av olika karaktär, såväl traditionella föreningsidrotter som lek och friluftsliv. Den traditionella ledarrollen, analyseras, problematiseras och konstrueras utifrån olika fysiska aktiviteter."

Etiketter: ,



4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

hej Flip najs du har gjort det...sträck på dig/Biet:)

09 oktober, 2005 00:49

 
Blogger Filip Lam sa...

*sträcker på mig*

25 oktober, 2005 04:48

 
Anonymous Anonym sa...

Glöm inte att spänna på dig med...

27 oktober, 2005 00:54

 
Blogger Filip Lam sa...

*spänner på mig*

27 oktober, 2005 01:03

 

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se