Motionsguidens logo

tisdag, december 27, 2005

Franska kvinnor blir inte feta

Franska kvinnor blir inte feta enligt Mireille Giuliano, en fransk författarinna. Hon avslöjar i sin bok med titeln "French Women Don't Get Fat" hur franska kvinnor bibehåller figuren genom åren.

Hemligeheten är egentligen ingenting speciellt. Franska kvinnor har inga hemliga knep eller metoder som håller de smala. Det handlar bara om sunt förnuft och en hälsosam filosofi. Jag vill först och främst säga att jag faktiskt inte har läst boken. Jag såg Giuliano på teve och fastnade helt enkelt för vad hon hade att säga. Sedan har jag läst ett par recensioner för bekräfta den uppfattningen jag fått av hennes "hemligheter".

Giuliano flyttade till USA från Frankrike för att studera när hon var ung. När hon kom tillbaka till Frankrike hade hon gått upp 10 kilo! Hon misstänkte att det kunde vara den amerikanska dieten som fick henne att gå upp i vikt men det visade sig vara något annat. För Mireille Giuliano gick nämligen inte ner i vikt trots att hon hade återgått till den franska maten.

Problemet var livsstilsrelaterat. Mireille hade anamat den amerikanska kulturen under hennes besök. Hon åt okontrollerat och utan rutiner. Lösning är dock enligt Mireille inte att starta en diet, svälta sig eller inta andra ohälsosamma metoder. För om du förbjuder dig själv en viss sorts mat kommer du bara att hata mat och dig själv vilket slutligen leder till misslyckanden.

Lösning är helt enkelt att förstå att det sitter i huvudet och inte i magen. Du kan äta vad du vill så länge du äter förnuftigt. Mireille tycker att amerikanska kvinnor ofta har en hemsk relation till mat. De hatar och äta och när de äter får de skuldkänslor. Franska kvinnor däremot älskar att äta och de tycker också om att äta "onyttiga" saker. Men de skäms inte för vad de äter. Däremot äter de hela tiden "lagom" mycket. De äter långsamt och ser till att njuta av maten i istället för att bara stoppa den i sig. Det tar cirka 10 minuter innan kroppen hinner meddela hjärnan om att den är mätt. Om du äter långsammare löper du en mindre risk att äta för mycket. Hemligenheten är alltså att tycka om mat, njut av mat och gör det i lagom stora portioner. Äter du för mycket en dag kan du kompensera genom att äta lite mindre nästa dag. Mireille rekommenderar att man ändå äter tre gånger om dagen och att man ska försöka äta så mycket frukt och grönsaker som möjligt. Kvalitet framför kvantitet. När det gäller motion så säger Mireille att det knappt behövs för att behålla en smal figur om man lever aktivt. Enligt henne så går franska kvinnor överallt i stället för att ta bilen.

Själv har jag alltid levt enligt den "franska metoden" mer eller mindre så det här känns inte som något nytt för mig. Men visst låter det oerhört förnuftigt och enkelt framför allt. Inga måsten bara positiva tankar.

Du kan köpa boken här:

Adlibris

Etiketter: ,



6 Kommentarer:

Blogger Filip Lam sa...

"För varje svårt problem finns det en enkel lösning" Douglas Adams. God fortsättning på dig med nickersson :-D

27 december, 2005 10:30

 
Anonymous Anonym sa...

Personligen ska jag köpa boken när den kommer ut i pocket (någon gång i mars har jag för mig) och göra den till min bibel.

Ja... man ska njuta av alla goda saker här i livet!...

HAHHAHAA

09 januari, 2006 12:23

 
Anonymous Anonym sa...

Personligen ska jag köpa boken när den kommer ut i pocket (någon gång i mars har jag för mig) och göra den till min bibel.

Ja... man ska njuta av alla goda saker här i livet!...

HAHHAHAA

H v h

Nadia

09 januari, 2006 12:24

 
Blogger Filip Lam sa...

:-D

09 januari, 2006 12:39

 
Anonymous Anonym sa...

Fransk matkultur är mycket varierad, bönor och massa olika grönsaker som vi ofta petar bort från tallriken är standard där.
Fransmän är väldigt sociala o pratiga, diskutioner vid middagsbordet är nästan förväntat att inträffa varje gång vem har då tid till att slänga i sej maten då?
Efterrätten är en del av varje middag så jag tror att på det sättet slipper man det suget ett par timmar efter t ex lunchen.

Le French Boy

10 april, 2006 09:00

 
Blogger Filip Lam sa...

:-D

10 april, 2006 09:46

 

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se