Motionsguidens logo

söndag, december 04, 2005

Förbered ditt vatten

Jag tänker börja med att säga att vatten är bra för dig. Jag tror inte att vi behöver inte gå på detaljer som varför det är bra för dig. Vatten är alltså bra för oss men ändå så dricker dricker de flesta för lite vatten. Om du tränar är det ännu viktigare att du fyller på vattendepåerna. Du bör dricka före, under och efter träning för att underhålla kroppen på bästa sätt. Hur mycket du ska dricka påverkas av din tränings intensitet och varaktighet. Det lättaste sättet att kontrollera om du dricker tillräckligt är att titta din urins färg. Ju starkare färg desto mer vatten behöver du. Även om du inte tränar bör du dricka vatten. Här kommer ett tips för hur du lättare kan göra vatten mer tillgängligt för dig:

1. Förvara vattenflaskor i kylskåpet.

2. Gör det till en vana att använda dessa vattenflaskor.

Själv har jag tre vattenflaskor i mitt kylskåp. Jag använder 50cl-flaskor men du får gärna använda vad du vill. Vattenflaskorna gör att du inte behöver ta fram ett glas varje gång du vill ha vatten, vilket samtidigt gör att du har färre glas att diska. Det gör även vatten mer tillgängligt för dig. Till exempel om du ska arbeta, spela eller surfa framför datorn kan du ha en flaska vatten bredvid dig. Du kan också ta med dig vatten när du ska ut. På detta sätt blir det även lättare för dig att fylla på med vatten när det behövs. Gör det till en vana att dricka lite grann varje timme. Detta kan tyvärr leda till att du behöver besöka toaletten oftare men hälsofördelarna väger upp, tro mig. Så enkelt är det alltså, vatten i en vattenflaska.

Etiketter: ,



2 Kommentarer:

Anonymous mOulle sa...

nu får man lust att dricka

04 december, 2005 17:28

 
Blogger Filip Lam sa...

va bra :-)

04 december, 2005 20:40

 

Skriv en kommentar

Länka till detta inlägg:

Skapa en länk

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se