Motionsguidens logo

måndag, december 05, 2005

Mobiltelefoner igen

Jag har i snart 1,5 år regelbundet rest mellan Malmö och Göteborg minst en gång i månaden. Varje gång bokar jag biljett i "telefonfri avdelning". Ibland undrar jag varför SJ ens vill ha en telefonfri vagn. Sträckan är cirka 3 timmar lång och inte en enda gång har jag fått uppleva en telefonfri resa. Det finns visserligen förbudmärken uppsatta men folk verkar inte bry sig, eller så ser de inte. Senaste gången jag åkte var den värsta. När jag steg på så gick folk in i vagnen pratandes på mobiltelefonen. Sedan började en kvinna som satt bredvid mig att ringa. Jag ville inte vara otrevlig så jag väntade tills hon hade pratat klart innan jag sa till henne att det var en telefonfri avdelning (samtidigt som jag pekade på förbudmärket för henne). Hon nickade som om hon hade förstått vad jag sa. Men tydligen gjorde hon inte det för en stund senare satt hon och pratade igen. Fruktansvärt oförskämt, vi pratar om vuxna människor som agerar som om de jobbade för SÄPO, samtidigt som de samarbetar med James Bond! Och de är alla ute på hemliga uppdrag och ska rädda världen, därför de måste prata i telefon i telefonfria avdelningar trots att de kanske bara ska åka en en timme på tåget. Jobbigast är de som inte fattar att det är dålig täckning när man åker tåg. Man tvingas lyssna på när de höjer rösten: "hallå, hallå, kan du höra mig nu". Det är inte bara telefonfri avdelning det är dessutom en "tyst avdelning". Jag menar hur många brukar röka där det finns rökförbud? Mer märkvärdigt än så är det inte.

Människor, koppla av lite, stressa inte så mycket. Ni behöver inte vara tillgängliga 24h om dygnet. Om ni vill prata i telefon konstant så åtminstone respektera att det finns telefonförbud på vissa ställen. Sist men inte minst, lär er att använda vibratorfunktionen på era mobiltelefoner.



5 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det här med förbud och skyltar verkar inte spela så stor roll för folk. När jag ex. är på Malmös stadsbibliotek så står det precis _överallt_ att mobiltelefoni är förbjudet, detsamma gäller förtäring. Ändå ser man att alla har mobiltelefoner på bord, i handen, i örat och inte har de stängt av ljudsignalerna. Jag har till och med vittnat om att bibliotekariernas mobiler är på full volym och att de går runt och pratar i dem. Vad är det för mening med ett bibliotek egentligen?

/ Miss B

05 december, 2005 18:32

 
Blogger Filip Lam sa...

Det är nästan så att man måste börja lära ut vett och ettiket för mobiltelfoni i skolan.

05 december, 2005 18:33

 
Anonymous Anonym sa...

Det finns mänskor som inte klarar av att missa ett enda samtal på mobilen. Jag är universitetsstuderande och trots att alla är 20+ så sitter det folk med ringande mobiler i föreläsningssalarna. Hur pinsam kan man vara? Oftast är det samma personer hela tiden också. Jag kan ärligt säga att ingen nånsin har hört röken av min mobil i föreläsningssalarna. Varför kan inte alla fixa detta?

05 december, 2005 18:43

 
Blogger Filip Lam sa...

vibratorfunktion...använd...

05 december, 2005 18:47

 
Anonymous Anonym sa...

haha

05 december, 2005 21:05

 

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se