Motionsguidens logo

lördag, juli 22, 2006

Dags att väcka liv i ännu en gammal dröm

Gick och köpte hopprep idag för att väcka liv i en gammal dröm. Jag väckte ju liv i en annan dröm när jag klarade 100 armhävningar och det stärkte verkligen självförtroendet. Nu är det dags att göra det igen. Denna gången handlar det om hopprep. Jag kan inte hoppa hopprep och har aldrig kunnat det heller. Målet är i alla fall att kunna hoppa på samma sätt som boxare gör.

När jag gick i grundskolan var hopprep aldrig någon favoritaktivitet för mig eller någon annan kille jag kände. Sylvester Stallone förändrade min syn på hopprep genom filmen Rocky. För er som inte har sett Rockey eller vet vad filmen handlar om så spelar Stallone en boxare. Och när boxare hopppar hopprep så tänker man inte "det är ju det som tio-åriga flickor brukar göra". Nej, när boxare hoppar hopprep så önskar man att man själv kunde göra så.

Att hoppa hopprep är egentligen en utomordentlig aktivitet. Det fungerar utmärkt som en uppvärmningsövning och det är bra för koordinationen. För klara av det behöver överkroppen lära sig att samarbeta med underkroppen. Beroende på intensivitet och varaktighet kan hopprep ge än riktigt bra fysisk träning också. 10 minuters hopprep i moderat intensivitet kan motsvara 4 km jogging. Hopprep passar alltså definitivt inte bara 10-åriga flickor. Problemet nu är bara hur jag ska lära mig själv det.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

Etiketter:



2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Åååå, jag ska genast köpa ett hopprep!

Det är precis den slags träning jag behöver.

Det var ju det roligaste jag visste när jag var liten och som du säger. Det är hur bra motion som helst...

23 juli, 2006 21:48

 
Blogger Filip Lam sa...

Visst é det. Förutom att det är bra träning så kostar det inte mycket heller. Jag gick in i närmsta sportaffär (stadium) och köpte ett för 49 kr. Man kan säkert få det ännu billigare men 49 kr är inte mycket för den träning man får, förutsatt att man kan hoppa hehe. Men kan man inte (som jag) så kan man alltid lära sig.

24 juli, 2006 15:41

 

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se