Motionsguidens logo

fredag, juli 14, 2006

Kyl ner kroppen innan uppvärmning - förbättrar prestation under sommaren

En ny studie publicerad i International Journal of Sports Medicine visar att idrottare som kyler ner sin kropp innan träning kan prestera bättre och längre i sommarvärmen. Forskarna utrustade manliga cyklister speciella kläder gjorda av material som har en nedkylande effekt på kroppen vid fysisk aktivitet. Cyklisterna fick ta på sig kläderna innan träning och resultatet av det under själva träningspasset blev kallare kroppstemperaturer, lägre hjärtfrekvens och mindre svett.

Utrustningen – speciella kläder
Kläderna som bestod av tröjor och byxor tillåter kallt vatten att rinna rakt igenom kläderna. Andra studier har tidigare visat att nedkylning före träning genom att bada i kallt vatten eller exponera kroppen för kyla reducerar risken för "överhettning" vid träning i varma och fuktiga förhållandena.

Idén bakom – höja kroppens tolerans mot värme
Fysiskt aktivitet höjer kroppstemperaturen och vid träning i varma och fuktiga förhållandena höjs kroppstemperaturen betydligt fortare än i vanliga fall. Detta gör att utövaren måste sänka intensiteten rätt så fort. Idén med att kyla ner kroppen innan träning är för att öka kroppens tolerans mot värme genom att börja träna med så låg kroppstemperatur som möjligt.

Så här genomfördes studien
Studien innefattade åtta manliga cyklister som fick cykla i ett sommarlikt värmeförhållande under fyra olika omständigheter. Dessa fyra var 1) utan nedkylning före träning, 2) nedkylning på bara överkropp, 3) nedkylning på enbart underkropp, 4) efter nedkylning på hela kroppen.

Nedkylning på olika delar av kroppen
All nedkylning före träning visade sig ha positiva effekter på kroppens temperatur under själva träningspasset. Nedkylningen hade dessutom ingen negativ effekt på utövarnas prestation vilket man skulle kunna tro. Generellt rekommenderas det inte att arbeta med ”kalla” muskler. Forskarna fann ingen skillnad mellan nedkylning på olika kroppsdelar. All nedkylning före träning hade en positiv effekt på kroppens temperatur under aktivitet i varma och fuktiga förhållanden.

Referens: International Journal of Sports Medicine, Maj 2006.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Etiketter: ,



0 Kommentarer:

Skriv en kommentar

Länka till detta inlägg:

Skapa en länk

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se