Motionsguidens logo

fredag, augusti 11, 2006

Brukar du titta på vad din mat innehåller?

Intressant studie från USA. Ni vet alla etiketter som sitter på våra matvaror? Ja den där det vad maten innehåller. Två tredjedelar av den amerikanska befolkningen klassas som överviktiga och många av de försöker gå ner i vikt. Frågan är om dessa använder sig att etiketterna när de handlar.

Diabetiker behöver etiketterna för kunna se vad de kan och inte kan äta. För folk som vill eller behöver förändra sin kost kan samma teknik tillämpas. Och enligt den amerikanska undersökning tittar cirka 80 procent på etiketterna. De tittar och ser hur mycket socker eller mättat fett produkterna innehåller men de flesta bryr sig ändå inte.

För det kvittar om etiketterna skriver "ät inte detta det är farligt för dig" så kommer majoriteten att strunta i det. De flesta som tittar på etiketterna säger att de gör det av nyfikenhet. De vill veta vad de stoppar i sig. Samtidigt uttryck en man sig såhär "It's got to taste good. Otherwise, there's no point." Och han är nog inte ensam om att resonera på det sättet.

Studien visade också att amerikanska kvinnor tittar oftare på etiketterna än männen, 65 procent kontra 51 procent.

Jag kan tänka mig att resultatet av samma studie i Sverige skulle uppvisa liknande resultat. Vi visserligen inte samma problem med övervikt som amerikanarna men jag tror få människor använder sig av etiketterna för att äta hälsosammare.

Själv tittar jag ibland men det är sällan innehållet styr mitt köp. Jag har ofta redan bestämt mig om jag ska ha det eller inte. Å andra sidan så har jag inte problem med min vikt eller kost så jag bör nog inte utgå från mig själv.

Källa: Missoulian.com

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Etiketter: , , ,



0 Kommentarer:

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se