Motionsguidens logo

lördag, februari 10, 2007

Letar du efter ny musik?

Idag har jag ett suveränt tips till alla musikälskare. Om du skulle vilja upptäcka nya artister som påminner om de du gillar idag så måste du bara titta närmare på Pandoras musiktjänst.

Pandora är ett musikprojekt som hjälper dig att upptäcka musik som du gillar. Så här funkar det,

1. Du börjar med att fylla i en artist eller låt som du gillar.

2. Pandora kommer sedan att leta efter andra artister/låtar som påminner om den artist/låt du angav.

3. När du har kommit till detta steg är det dags att lyssna och upptäcka ny musik.

Dessutom kostar det inget att använda Pandora. En perfekt tjänst helt enkelt för oss som letar efter ny musik att lyssna på.

> Pandora Internet Radio

Relaterat
> Musik till din träning


Andra bloggar om: , ,

Etiketter: ,



12 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

bra tips! ska genast undersöka!

10 februari, 2007 15:24

 
Anonymous Anonym sa...

www.pandora.com är den bästa idén någon haft på länge i den moderna världen. Jag är evigt tacksam och det är snällt av er att skriva om det så fler får bli tacksamma!

10 februari, 2007 15:25

 
Blogger Filip Lam sa...

tack för din snälla kommentar Jonna.

Pandora är precis som du säger den bästa idén på länge så jag hoppas också att många fler testar på denna underbara tjänst.

/Filip
Motionsguiden.se

10 februari, 2007 15:36

 
Blogger Unknown sa...

Tyvärr är Pandora väldigt dåligt på att matcha musik som låter like.

Det är inte vad dom säger sig att göra, utan att hitta musik som det
är troligt att man gillar.

I praktiken visar det sig att man ofta faktiskt vill lyssna på musik som låter på ett visst sätt, så det hade varit en önskvärd funktion.

Men, tjänsten är fortfarande värd att kolla inte, man kan upptäcka en helt del musik med den.

Det finns också en tredje-part applikation pandorabrowse
http://www.ksoftware.net/pandorabrowse/
som lägger pandora i en separat fönster...

För den mer erfarna "hackern" finns även en applikation som heter, tja pandoraGrabber kanske, jag är inte säker på om den har ett namn.
Jag hittade den via über-hackrarna på Hak.5 som också tagit upp Pandora och pandoraGrabber i sin podcast.

pandroaGrabber gör följande saker:
- save mp3 artist/album/song.mp3
- ID3 tagging
- artis/album/song/track/year/genre
- fetches artist bio - via last.fm
- fetched last.fm [track stat]
- fetched last.fm [similar songs]
- fetches last.fm [top fans]
- fetches and saves album art - via last.fm
- tags ID3 cover art - (embeds album image in MP3, viewable in ITUNES / IPOD)
- add track to your last.fm account [recent tracks]
- organizes mp3's by station
- save settings to cookie

PS. Jag jobbar just nu på en mjukvara som kan matcha musik baserat på karaktären i ljudbilden, för att kunna hitta musik som låter lika enligt låtens olika psyko-akustiska profil (en låt kan ha flera om den till exempel har olika karaktär i olika delar).
Vi har också diskuterat att bygga in socialtnätverkande i applikationen, dvs man kommer kunna rösta på likheter mellan låtar, artister och grupper till exempel.
Om denna mjukvara någonsin når marknade är en annan sak, men det är teknisk möjligt att nå bra resultat, för den som är intresserad av sånt :-)

Ship å hej!

13 februari, 2007 08:50

 
Blogger Filip Lam sa...

Hej mrpink.

Tack för din suveräna kommentar!

Jag har testat pandora ett antal gånger och det har alltid fungerat tillfredsställande. Systemet har kanske svårt att matcha en viss sorts musik?

Tack för dina tips också!

Ditt projekt låter jätteintressant. Återkom gärna med hemsidesadress eller info om du har möjlighet.

/Filip
Motionsguiden.se

13 februari, 2007 12:13

 
Blogger Filip Lam sa...

hej "sötnosen".

Gör du det. :-)

/Filip
Motionsguiden.se

13 februari, 2007 12:19

 
Blogger Unknown sa...

Hej sötnos själv :-)

Pandora funkar och det funkar på det sätt som då säger att det funkar.
Men det är inte alltid det man önskar, vilket är min kritik :-)
(Jag använder Pandora själv, och köpte senast idag ett album pga av Pandora.)

Självklart skall jag höra av mig om/när mitt projekt har något att erbjuda.
Tyvärr är risken att jag glömmer att göra det när det faktiskt händer.
Men håll utskick efter likanande tjänster, för det finns andra som jobbar på det också, nämligen
Music Digital Library Project
http://www.ifs.tuwien.ac.at/~andi/somejb/

Dom är dock någonstans i forskningsstadiet så det finns ingen användbar produkt än (vad jag vet, tips välkomman om ni hittar en).

Det är bland annat i deras forskning som jag har som utgångspunkt.

13 februari, 2007 12:56

 
Blogger Unknown sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

13 februari, 2007 12:57

 
Blogger Filip Lam sa...

tack för länken. Jag ska kolla in den.

ang. det andra haha... sånt händer :-)

13 februari, 2007 13:00

 
Blogger Unknown sa...

*hehe*
Ja, och du är ju en "sötnos" så... :-)

13 februari, 2007 13:04

 
Blogger Unknown sa...

Glömde länken till Hak.5
http://www.hak5.org/

Pandora programvaran är dock dold i deras forum och det hela är väldigt fragmentsikt (eller var det när jag fiskade up den).
Så det är nog inget för den som inte vill plöja igenom massa forum inlägg för att komma till slutet. (You have been forwarned)

13 februari, 2007 13:10

 
Blogger Filip Lam sa...

tack för länken och varningen :-)

Jag får kolla in den när jag har mer tid över.

Ha en fortsatt trevlig dag!

13 februari, 2007 13:14

 

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se