Motionsguidens logo

lördag, mars 08, 2008

Wii Fit - träna hemma med Nintendo Wii

Wii Fit är en ny innovation från Nintendo. Den ska försöka radera bort stämpeln att datorspel endast är dålig för hälsan. Redan med Wii-konsolen har Nintendo visat att datorspel och fysisk aktivitet kan hänga ihop. Med Wii Fit tar Nintendo detta ett steg längre.

Utseendemässigt ser Wii Fit ut som en vit bräda. Användningsområdet för den sträcker sig dock längre än att bara vara en bräda. Med hjälp av olika sensorer kan brädan känna av vikt och tryck bland annat. Det är alltid svårt att förklara något helt nytt i ord och därför kommer jag visa er istället för att berätta mer om hur Wii Fit fungerar.



Det ska bli spännande att se hur denna plattform utvecklas. Jag skulle aldrig vilja ersätta min träning med Wii Fit men däremot kan jag tänka mig att komplettera den med exempelvis balansträning. För de flesta handlar det mycket om att få hjälp med att träna på rätt sätt. Med hjälp av Wii Fit kan du faktiskt få instruktioner via teven och en hel del feedback från själva maskinen. Det är en stor skillnad från många andra träningsformer där folk inte får någon feedback om de gör fel eller rätt. Det är lätt att man koncentrerar sig på att uppmuntra folk till att träna och glömmer bort att många inte vet hur man tränar. Wii Fit kommer inte lösa detta problem men det kommer definitivt hjälpa en del.

Även om jag tycker att Wii Fit i grund och botten finns det ju alltid ett annat sätt att se på saken. Här är en sarkastisk version av den officiella trailern som ni bara måste se.



Lanseringen kommer att ske när som helst i skrivande stund och priset kommer att ligga runt 750 kronor.

Etiketter: , ,



2 Kommentarer:

Blogger Socialpsykologen2008 sa...

Hej! Jag har gått upp mycket de senaste två åren och är av intresse intresserad av att träna, känner dock att jag inte har råd. Innan var jag mer eller mindre träningsnarkoman, men sen slutade jag tvärt, nu äger jag inte ens en cykel, vad ska jag göra? Kom med tips och läs gärna min blogg, jag har inget fel i huvudet men har svårt att hitta motivation, bästa hälsningar Fredrik

06 april, 2008 22:22

 
Blogger Filip Lam sa...

Hej Fredrik!

Helt rätt av dig att bestämma dig för att göra något åt din situation. Det där med motivation kan vara lite knepigt ibland. Det krävs att man lär sig sig själv också för att få reda på vad som motiverar än själv bäst. Ta reda på vad som funkar för dig, vilka argument som du verkligen kan förankra dig i. Av din kommentar tolkar jag det som att du gärna vill gå ner i vikt. Finns det något annat som lockar dig? Kanske, bättre hälsa, hitta en rolig hobby, vara social, skapa nya kontakter genom träning, träffa andra med liknande intressen som kan sporra en, orkar mer, förbättra livskvalité osv.

Det finns massor man kan göra som är billigt och som kostar. Om du inte känner att de billiga aktiviteterna lockar så får du budgetera för träning. Det är trots allt en investering där avkastningen kommer att vara oslagbar.

Så vad kan det finnas för aktiviteter då? Du kan börja promenera mer, cykla, jogga, utforska din stad till fots eller testa en kampsport, bollsport, vattensport eller upptäck de olika gymaktiviter som finns. Välj utifrån vad du tror skulle kunna vara roligt, speciellt i framtiden. I början är det mesta jobbigt så du lär inte finns många aktiviteter du tycker är roligt direkt. Speciellt inte om du inte har träningslivsstilen inne. Men sen efter ett tag när träningen är en del av din vardag så kommer det vara så lätt och så kul och du kommer förhoppningsvis inte kunna föreställa ett liv utan träning.

Hoppas detta inspirerar dig till att prova på något.

/Filip
Motionsguiden.se

11 april, 2008 20:55

 

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se