Motionsguidens logo

söndag, oktober 23, 2005

Argument för att inte motionera

Idag ska vi titta närmare på vilka argument människor oftast har för att inte träna. Det finns hur många anledningar som helst för varför man bör träna så då kan det vara intressant att veta vilka argument det finns för att inte motionera.

Canadian Fitness and Lifestyle Reserach (1992) har gjort en studie på detta och kom fram till följande:

De största hinder är:

För lite tid (69%) (I)
Orkar inte (59%) (I)
Ingen motivation (52%) (I)


Moderata hinder:

Kostnader (37%) (I)
Sjukdom/skada (36%) (I)
Inga närliggande fasciliteter (30%)
Känns obekvämt (29%) (I)
För kass för att träna (29%) (I)
Rädsla för skada (26%) (I)


Mindre bedydelsefulla hinder:

Säkerhet (24%) (M)
Ingen som kan ta hand om barnen (23%) (M)
Ingen partner (21%) (M)
För få program (19%) (M)
Saknar support (18%) (M)
Saknar transport (17%) (M)

Procentenheten står för hur många det var av undersökningsdeltagarna som ansåg respektive argument var ett hinder för dem.

"I" och "M" står för vilket typ av hinder det var. I är ett individuellt hinder medan M är en miljöfaktor.

De största hinder för människor är alltså tid, energi och motivation.

Att människor anse sig ha brist på tid handlar snarare om en felaktig verklighetsuppfattning än att det verkligen är så. Det gäller att lära sig att prioritera. Tittar man närmare på sitt schema upptäcker man att det faktiskt finns tid egentligen. För om det inte hade funnits tid, hur kommer det sig att folk har tid att titta på tv, slappa, läsa eller äta sig överviktiga? Det är uppenbart att träning konkurrerar med många andra fritidsintressen.

När det gäller brist på energi så handlar det ofta mer om mental trötthet än fysiskt trötthet. Folk är så upptagna och stressade att de känner sig mentalt trötta efter en arbetsdag. Och vad motverkar stress och trötthet, just det, träning!

Att gå från fysisk inaktivitet till fysisk aktivitet regelbundet och över en längre period kräver engagemang. Det är inte lätt eftersom det handlar om att byta livsstil. Ju fler positiva faktorer som du upptäcker och lär dig desto lättare blir det att hålla motivationen på topp.

Etiketter: , , , ,



2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Snyggt med bilden på soffpotatisarna. Tror alla känner igen sig mer eller mindre. En bild säger ju mer än tusen ord.

27 oktober, 2005 01:05

 
Blogger Filip Lam sa...

hehe ja, inuti oss alla lever det en liten latmask ;-)

18 november, 2005 02:11

 

Skriv en kommentar

Länka till detta inlägg:

Skapa en länk

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se