Motionsguidens logo

lördag, oktober 22, 2005

Tar du tillräckligt många pauser?

När jag skadade mitt knä gick jag till en sjukgymnast för att få hjälp med rehabiliteringen. Det var en privat klinik och de hade definitivt inte för lite "kunder". Av nyfikenhet frågade jag min sjukgymnast vilka sorts personer det var som sökte sig till dem. Hennes svar går givetvis inte att generalisera men det finns nog en hel del sanning i det. Hos deras klinik var det i alla fall män i 30-40 årsåldern (som hade spenderat för mycket tid framför en datorn) och kvinnor i 20 årsåldern (som hade problem med stress och "för många tunga matkassar").

Vet ni vad man kan göra för att undvika belastningsproblem? Träning är ett sätt. Speciellt om du förebygger de delar av kroppen som är extra utsatta. Det finns dock ett mycket enkelt trick att använda sig av och det är att pausa tillräckligt. Låt mig förklara varför. Om du har ett enformigt jobb (som t.ex. kräver att du sitter framför en dator en hel dag) så utför du väldigt många identiska rörelser under en dag. Detta leder till att belastningar kommer att ske på samma ställe hela tiden. T.ex. om du använder en datormus väldigt länge och ofta kommer det slutligen leda till att underarmen överbelastas och då får du "musarm". Du kan försöka införskaffa en mer ergonomisk mus, ändra höjden på stolen eller bordet men det är inte säkert att det hjälper. Varför? Tänk dig att du behöver x antal motoriska enheter för att styra din arm så att du kan använda musen. När du klickar aktiverar du alltså den sista motoriska enheten i ledet. Innan den sista enheten aktiveras måste alla föregående aktiveras före. Tar du bort din hand och vilar så avaktiveras de motoriska enheterna en efter en i ordningsföljd. Den enheten som aktiverades först kommer att avaktiveras sist. Hänger ni med? Detta kallas för "Cinderella syndrome" eller Askunge-syndromet. Askungen är alltid först upp och sist ut. När du ändrar position förändras kanske bara de sista enheterna. De allra första belastas alltså fortfarande.

En balans mellan aktivitet och vila är alltså det bästa sättet att undvika överbelastning. Nu undrar du kanske hur ofta du ska pausa. En gång i timmen är min rekommendation. Men du kanske inte får ta paus en gång i timmen på jobbet. Oroa dig inte det behöver inte vara en lång paus, 10 sekunder. Om du sitter mycket så ställ dig och och sträck lite på armarna och vila i tio sekunder. Det viktiga är att du låter de delar av kroppen som är mest belastade att vila.

Samtidigt som det är väldigt bra att ta pauser så är det nyttigt att träna. Håll kroppen i trim så kan du njuta mer av livet. Nu tycker jag att jag förtjänar en liten paus.

Etiketter: , ,



0 Kommentarer:

Skriv en kommentar

Länka till detta inlägg:

Skapa en länk

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se