Motionsguidens logo

lördag, november 05, 2005

(Del 3) Motivation - En enklare definition

Jag har påbörjat en lite mer omfattande definition av begreppet motivation. Motivation är som sagt ett stort begrepp och därför valde jag att ta den långa vägen. Det har ju sina fördelar men när jag satt o skrev om ett nytt ämne tänkte jag att det vore lättare att förstå den om jag gick igenom motivation på ett enklare sätt. Så här kommer den.
Motivation är ett mått på din ansträngning, dess riktning och intensitet. Riktning refererar till varför och i vilken utsträckning som du antingen söker dig till eller attrahe-ras av specifika situationer. Detta kan till exempelvis vara anledningen till varför du väljer att gå träna just idag eller varför du vill ta en olympisk guldmedalj.

Intensitet kan förklaras av hur mycket ansträngning du väljer att lägga i den valda riktningen. Du kan välja att gå till träningen idag men hur hårt du tränar och hur en-gagerad du är påverkas av ditt motiv till att vara där.

Motivation brukar också delas in i yttre och inre motivation. Med yttre motivation menas att en person drivs av yttre faktorer för att erhålla belöningar eller undvika skam. Belöningar kan vara t.ex. komplimanger från omgivningen, viktminskning, ökad muskelstyrka, pengar eller ära. Skam kan t.ex. vara att du ville undvika skämmas för din egen kropp. I tävlingssammanhang kan det betyda att kämpar ex-tra hårt eftersom du ser förlust som något att skämmas för. Med inre motivation menas att en person påverkas av inre faktorer såsom, personlig utveckling, mental tillfredställelse och personliga mål. I de flesta fall är motivation sammansatt av både inre och yttre faktorer.

Om du inte tränar idag, reflektera gärna över vilken motivationsfaktor som brister mest hos dig. Det kan hjälpa dig till en djupare förståelse till varför du inte tränar. Om du är regelbundet aktiv har du också nytta av att reflektera över detta. Motivation är inget konstant, ibland är du oerhört motiverad och peppad men ibland orkar du helt enkelt inte. Lär dig förstå vilka faktorer det är som får dig att känna dig motiverad och peppad. På så sätt kan du lättare se vilka motivationsfaktorer som brister när du inte känner för att träna.

Så det var ett enklare sätt att förklara motivation. Läser du detta kommer du också ha det lättare att förstå kommande inlägg som fokuserar på träning och mental tillfredställelse och idrottutövande som en upplevelse. Motivation del 4 kommer snart.

Referenser:

Foundations of Sport & Exercise Psychology, Third Edition by Robert Weinberg and Steven Gould
Idrottspsykologi av Peter Hassmén, Nathalie Hassmén och Johan Plate
Tankens kraft av Urban Johnsson et al.

Etiketter: , ,



0 Kommentarer:

Skriv en kommentar

Länka till detta inlägg:

Skapa en länk

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se