Motionsguidens logo

måndag, januari 16, 2006

Jogging

Att jogga på morgonen är bland det härligaste jag vet, något som de allra flesta förmodligen inte skulle hålla med om. Men det är speciellt att springa på morgonen. Luften känns friskare, speciellt nu när det är lite kyligt ute. Dessutom känner man sig oerhört pigg och glad hela dagen efter joggingrundan.
Men för att jogging överhuvudtaget ska vara kul måste följande saker uppfyllas:

* Bra skor - bekväma och stötdämpande skor som skyddar ens kropp är grundläggande. Prioritera bekvämlighet när du köper löparskor och undvik köpa skor på rea. Jag fick det sistnämnda tipset från en sjukgymnast. Varför man inte ska köpa löparskor på rea är för att dämpningen i skorna har försämtrats. Vänd dig gärna till folk som kan om du vill veta vilka sorts skor du ska köpa. Personligen har jag inte haft så bra erfarenhet av Stadiums personal när det gäller sådant. Däremot kan jag rekommendera Löplabbet

* En tränad kropp - om du inte är tränad är det givetvis inte kul att springa. Allting är bara skitjobbigt då och du orkar ingenting! För att kunna njuta av löpning som en upplevelse måste du ha skaffat dig en bra fysik att utgå ifrån. Om du är otränad måste du inse att det finns en första tröskel att överkomma innan löpning blir riktigt roligt. Det måste inte vara så givetvis, man kan tycka om att springa ändå. Men sannolikheten minskar om du är i dålig form.

* Teknik - om du inte kan springa så blir det inte roligt. Felaktig teknik ser inte bara klumpigt ut, det ökar riskerna för skador och gör löparrundan mycket tuffare. Försök att hålla dig på trampdynan när du springer. Var rak i ryggen när du springer. Trampa inte för långt fram och böj på knäet när benet roterar framåt. Gör du det känns kroppen mycket lättare att springa med. Benen känns som hjul som rullar framåt i stället för elefantben. Ett annat tips är att titta på elitidrottarna, och då pratar jag om distanslöparna.

* Drivkraft Varför springer du? Vad är din motivation? Detta är den absolut viktigaste faktorn. Själv har jag båda långsiktiga och kortsiktiga mål med löpningen. De långsiktiga målen är av preventiva skäl. Bra kondition håller både kropp och själ i form. Det finns många fördelar med en tränad och frisk kropp förutom idrottsliga och hälsa (direkt). Det kan gynna både karriär och sociala relationer. Jag ska exemplifiera. Bra kondition kan förbättra min koncentrationsförmåga eftersom hjärnan behöver syre för att arbeta. Och genom att förbättra min kondition förbättrar jag min kropps syreupptagningsförmåga. Bara ett exempel det finns många fler. Gällande sociala relationer så kan det vara både kosmetiska och psykologiska. Som en piggare människa kan jag orka njuta av fler saker än om jag ständigt hade varit trött. Som sagt det finns hur många positiva bieffekter av träning som helst. Om jag får lov att återgå till mina mål så är det dags för de kortsiktiga. Mina kortsiktiga mål handlar bara om att ha kul och få uppleva den härliga känslan efter en lång joggingrunda när man är tillfälligt trött och utmattad. Jag ser jogging som hyperaktiv meditering. Det är oerhört skönt mentalt att få gå ut och springa. Ibland har jag även resultatbaserade och processinriktade mål, allt för motivationen. Mer om det än annan gång.

Etiketter: , , , ,



4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Micket info.

18 januari, 2006 06:17

 
Anonymous Anonym sa...

Hej, jag gillade verkligen den här spalten om joggningen m.m. Men jag skulle verkligen uppskatta om du skrev lite om tex: vilken tid det är bäst att springa? hur långt bör man springa? och hur ofta? lite sådana frågor ungefär,. tack på förhand.

01 augusti, 2008 11:48

 
Blogger Filip Lam sa...

Hej Ellen.

Bra idéer!

/Filip
Motionsguiden.se

04 augusti, 2008 12:22

 
Anonymous Anonym sa...

hälsningar från finland! fina tips! tack :)

15 mars, 2012 21:04

 

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se