Motionsguidens logo

tisdag, september 19, 2006

Cross-training

Nu har höstterminen dragit igång för alla idrottsföreningar. Ett ypperligt tillfälle att prova något nytt. Hos idrottsföreningar är det ofta gratis att prova en eller två gånger så varför inte ta och utnyttja det?

Själv ska jag testa pilates. Jag har aldrig prövat det förut så det ska bli spännande. Även om jag inte skulle inte tycka om det så har min kropp fått uppleva något nytt. Ibland kan det vara skönt när man har tränat en sport länge att testa något nytt och låta kroppens balans, styrka och koordination utmanas igen.

Det är därför cross-training fungerar så bra. Cross-training är när man tränar olika sporter samtidigt för att dra nytta av fördelarna med respektive aktivitet. Många använder cross-training för att komplettera träningen. En löpare kan till exempelvis styrketräna benen. En kampsportutövare som tränar mycket stående kamp kan komplettera med en annan kampsport som fokuserar på mattkamp. Cross-training kan också bestå av två helt olika sporter för variations skull. När man tränar på hög nivå måste vissa saker bara matas in i kroppen. Det är lätt hänt att träning blir för enformig och då kan cross-training stärka en motivation.

> Pilates - Stärk kroppen inifrån och ut

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Etiketter: , , ,



0 Kommentarer:

Skriv en kommentar

Länka till detta inlägg:

Skapa en länk

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se