Motionsguidens logo

onsdag, september 27, 2006

Nu har jag provat på pilates

Då har jag äntligen fått prova på pilates. Pilates är fortfarande relativt okänt i Sverige men det kommer säkert att växa starkt i populäritet de närmsta åren. Det kan mycket väl vara den nya "yoga"-trenden. På tal om Yoga så hade jag svårt att se skillnad på yoga och pilates innan jag gick och provade själv. Det blev inte mycket lättare att förklara skillnaden efteråt men lättare blev det i alla fall.

Suverän förebyggande träning
Själva träningen består nästan enbart av excentriska övningar (muskeln arbetar i förlängt läge, ex. lårmuskeln arbetar excentrisk när man är på väg ner i knäböj). På bilden kan ni se en typiskatt excentrisk övning i Pilates. Man får hela tiden "hålla emot" med musklerna för att inte falla ihop. Detta påminner väldigt mycket om sjukgymnastik och det är ju inte så konstigt med tanke på att grundaren var sjukgymnast. Liknelserna med sjukgymnastiken känns också som pilates största fördel. Generellt mår kroppen bättre av träning oavsett form men pilates fokuserar på att förebygga skador.

Avslappnande
Förutom den excentriska träningen som stundtals blir riktigt jobbig även för vältränad får man lära sig att andas korrekt och lyssna på avslappnande toner. Detta gör pilates oerhört avslappnande samtidigt som man får jobba hårt. Perfekt för alla som vill kunna slappna av en stund efter en stressig dag.

Alla kan vara med
Pilates är gruppträning men själva träningen är individuell. Detta betyder att en erfaren utövare kan gå på samma pass som en nybörjare. Alla övningar är nämligen anpassningsbara.

Är det som yoga?
Pilates liknar yoga ibland men det är långt ifrån att vara samma sak. Yoga-träningen lägger ett mycket större fokus på det spirituella och meditation medan pilates har inget av det. Både yoga och pilates har många excentriska övningar men de skiljer sig åt och man är betydligt mer fysisk aktiv i pilates än yoga.

Hur du vet om du är en vinnarskalle
Det är alltid roligt att lära sig mer om sig själv. När jag tävlade i taekwondo la jag mycket tid på att få en "tävlingsskalle" och det verkar sitta kvar hela livet. Det känns som om jag tävlar i allt som har med träning att göra. För att ta en konkret exempel var jag tvungen att göra alla avancerade övningar när jag var på pilates första gången. Häromdagen planerade jag in ett lugnt löparpass vilket slutade i en tävling mot alla andra löpare i parken. Jag vet inte om det är bra eller dåligt men jag fick ett riktigt hårt träningspass den dagen.

Avslutningsvis
Den suveräna träningen i kombination med extremt låg skaderisk lockar säkerligen många utövare. Det är underbart skönt att träna pilates och jag ger den 4.5 i betyg av 5. Det enda jag saknar är lite action. Jag kan inte tänka mig att träna enbart pilates i min ålder men som komplement till en betydligt mer aktiv sport går utmärkt.

Jag testade pilates på A&C Sport Center i Malmö. Vill ni testa på pilates kan ni kolla i era lokala friskvårdsanläggningar.

> Pilates - stärk kroppen inifrån och ut


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Etiketter: , , , ,



2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Har tränat länge både pilates och yoga och i ashtangayogan är du konstant i en serie av positioner som är otroligt fysiska, mycket mer än i pilates.

19 december, 2010 10:43

 
Anonymous Anonym sa...

tack så mycket för ett jättebra inlägg! hjälpte mig mycket med en skoluppgift :)

24 februari, 2012 11:33

 

Skriv en kommentar

Länka till detta inlägg:

Skapa en länk

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se