Motionsguidens logo

måndag, oktober 30, 2006

Kort om viktminskning

Det bästa sättet att uppnå hälsosam viktminskning och behålla den är att kombinera träning med rätt diet.

Eftersom vi alla är unika behöver var och en ta reda på hur mycket de behöver träna och äta för att uppnå viktminskning. Det enklaste sättet att göra det är att anteckna hur mycket du äter och tränar och sedan utvärdera. Om resultatet är tillfredställande ligger du på rätt nivå. Om inte kan du testa öka träningsdosen. Genom att föra en dagbok över din motion och kost kan du också ta reda på om det är en förändring i kost eller motion som har lett till resultatet.

Om du vill behålla din vikt efter en viktminskning är det viktigt att du förstår att det handlar om att genomgå en livsstilförändring och inte koncentrera dig på "quick fixes." Anledningen till att jag tar upp det är för att du bör välja din träning efter intresse för att skapa en bestående och långvarig motivation till träning. Att bara välja träning efter resultat kan vara en kortsiktigt lösning.

Det handlar om inre och yttre motivation. Yttre motivation kommer från externa belöningar som beröm, pengar eller viktminskning. Inre motivation uppstår från glädje, personlig utveckling och mental tillfredsställelse. Inget fel i att kombinera båda men enbart yttre motivation har en begränsning.

Du kan själv ta reda på vilken sorts motivation du har om du funderar över om din träning är en investering eller en upplevelse. Om du enbart står ut med träningen för att uppnå ett annat mål är träningen en investering (yttre motivation). Om du ser ett värde i att bara "göra det" är träningen en upplevelse (inre motivation). Det finns inget rätt eller fel eftersom om det fungerar för dig så blir resultatet densamma. Däremot om motivationen tar slut kan det vara värt att testa något nytt - se det från ett nytt perspektiv.

Det korta svaret är välj din träning efter intresse, det ger bäst resultat i längden. Testa gärna nya saker. Ofta kostar det inget att testa heller.

När det gällar maten så är det bästa sättet att äta hälsosamt och räkna kalorier men om det är för jobbigt så kan du testa använda en mindre tallrik.


Andra bloggar om: , , , , , , ,

Etiketter: , , , , ,



0 Kommentarer:

Skriv en kommentar

Länka till detta inlägg:

Skapa en länk

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se