Motionsguidens logo

torsdag, november 02, 2006

Hur påverkar kyla din motion/träning?

Det blev svinkallt ute över en natt. Många drar sig från att cykla eller gå ut när det blir så här kallt vilket är förståeligt. Men jag kan inte sluta tänka på vad min fritidslärare alltid sa, "det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder." I så många år hatade jag det uttrycket men jag har aldrig kunnat argumentera emot det. För när det handlar om svenskt väder så finns det rätt klädsel för allt.

Nu ska jag prata om kyla ur ett annat perspektiv och träning/motion. När jag jobbade på posten hade vi pass som började sex på morgonen. En dag satt två andra studenter och jag och diskuterade. En av oss hade tagit bussen till jobbet medan resterade hade cyklat. En av oss kände sig också trött och sömnig. För enkelhetens skull kallar jag studenter för Bill och Jill.

Bill berättade att han alltid cyklade när han skulle ta sig till jobbet. Då svarade Jill med en fråga, "hur orkar du, hur kan du vara så här pigg när du har cyklat?" Bill svarade, "men det är ju därför jag är pigg."

Människor strävar alltid efter att göra det bekvämare för sig. Denna viljan leder till många smarta uppfinningar men tyvärr kan det även leda till negativa saker. Jill känner sig trött på morgonen och väljer därför att ta bussen till jobbet. Men genom att ta bussen så fortsätter hon att vara trött på jobbet.

Vi som cyklar känner oss pigga på morgonen när vi kommer fram till jobbet eftersom vi har aktiverat hela kroppen. Sannolikt har vi också cyklat i kyla vilket också gör oss piggare. Kroppen reagerar på kyla genom att stimulera musklerna till rörelse. Dessutom blir det lättare för att upprätthålla en god kondition vilket starkt inverkar på vår uthållighet. Allting du gör, tänker, går eller sorterar brev kräver syre. Ju bättre kondition desto bättre kan du klara alla dessa uppgifter. Ju sämre kondition du har desto snabbare kommer du att känna dig trött och hängig.

Jag älskar att jogga ute på vintern

Att tycka om att jogga ute på vintertid låter sjukt men det handlar faktiskt bara om hur man väljer att uppfatta sin verklighet. Om du väljer att se svårigheterna med att springa i kyla och enbart förknippar kyla med negativa saker så är det inte så lätt att motivera dig själv till att springa ute. Jag vill samtidigt säga att det är förståeligt att folk instinktivt försöker undvika kyla.

Det finns fördelar om man vill se dem
En fördel med att springa ute på vintern är att det är mycket mindre folk ute. Jag bor väldigt centralt så det gör skillnad för mig, det blir mer avkopplande att springa då.

En annan fördel är att jag känner hur pigg som helst efteråt. Även om man tar på sig "rätt" kläder så är det svårt att skydda ansiktet när man springer. Men det gör inget för kylan gör mig så pigg som jag kan bli.

Utmaningen lockar
Det är tuffare att springa på vintern eftersom det är kallt och du måste ha mer kläder på dig. Men om man har en inställning som säger att man får starkare ben i uppförsbacke så är detta hur bra som helst. Inte nog med att du får frisk (med stark betoning på frisk) luft du kommer att träna din mentala uthållighet mer än vanligt också.

Finns det risker med att springa på vintern?
Ta på dig mer kläder och var noggrannere med att värma upp kroppen. Efter det finns det inga särskilda risker.

Inställning och uppfattning
Det handlar som sagt om inställning och uppfattning. Exempel:

Uppfattning:
Jag är trött

a) jag är trött så jag orkar inte cykla idag och dessutom är det kallt och jag kommer bli ännu tröttare när jag kommer till jobbet. Jag tar bussen (eller bilen) istället

Resultat: Tar bussen eller bilen.

b) jag är trött, vad bra det motiverar mig till att ta cykeln istället. Jag blir piggare, tar det hälsosamma alternativet och sparar pengar på bensin.

Resultat: cyklar till jobbet.

Extrema exempel men ni förstår poängen. På samma sätt kan man behandla löpning utomhus p vintern eller jogging överhuvudtaget. Men det kan vi ta en annan gång. Se alltid det positiva i det negativa sa min tränare alltid.

[uppdatering] Att tänka på vid träning vid minusgrader är att försöka andas så mycket möjligt med näsan. Det är för att luften fuktas i näshålan vilket underlättar syreupptaget i lungorna. Astmatiker bör vara extra försiktiga.

Relaterat
> Cykel - det ultimata transportmedlet


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

Etiketter: , ,



3 Kommentarer:

Blogger Maria Byström sa...

Håller med. För mig finns det aldrig några väderlekar som får mig att inte cykla. Det har blivit en sådan vana att jag inte ens tänker på det!

Dock så måste jag ibland ta tunnelbana/pendeltåg när jag ska ett par mil bort och det är hemskt stressande. Förseningar, att hålla koll på klockan etc.

07 november, 2006 21:00

 
Blogger Filip Lam sa...

Hej Maria!

Kul att höra att det finns fler som vågar cykla när det blir kallt :-)

Det finns däremot som du säger tillfällen då det inte är lämpligt att cykla.

07 november, 2006 21:42

 
Anonymous Goals.se sa...

Har nyligen kommit fram till att det är riktigt härligt att jogga när det är sådär tyst och kallt som det bara är när snön ligger på marken.

13 november, 2006 20:09

 

Skriv en kommentar

Länka till detta inlägg:

Skapa en länk

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se