Motionsguidens logo

tisdag, januari 16, 2007

Patrics åtta veckor till bättre kondition: Första veckan

Då finns det inte längre någon återvändo. Åtta veckors tuff konditionsträning är igång. Jobbigt? Ja! Kul? Definitivt!

Dagens pass var veckans andra och skedde i motvilligt samarbete med min gamla 12-växlade vardagscykel från 80-talet. Jag hade nämligen inte samvete att ta ut min "riktiga" racercykel i regnet.

Redan vid de första minuternas uppvärmande cykling skedde första protesten. Den gamla trotjänaren såg till att allt vatten som kom i kontakt med framhjulet spreds över mina fötter. I takt med att mina muskler blev varmare blev fötterna blötare. Trots detta plaskade jag norrut från Malmö reglerandes tempot så att jag höll den ansträngningsgrad som programmet föreskriver. Detta innebär 80 % av maxpuls de första 10 minuterna och 85 % av maxpuls de följande 25. För min del som har en maxpuls på 185 slag per minut innebär det ett tempo som ger ca 150- respektive 160 slag per minut i puls. Sagt och gjort.

Efter 35 träningsminuter blev det dags att vända hemåt och kämpa med psyket i fem treminutersintervaller i nära maximalt tempo. Jag fixade första intervallen utan att stupa men nu blev det dags för cykelns andra protest. Som straff för att jag utsatte den för tuff intervallcykling istället för det vanliga vardagsglidandet lät den en växelwire gå itu. Resultatet blev att bara de tyngsta växlarna fungerar. Eftersom det var motvind hem gick det inte att slöa om man ville ha fart på pedalerna. De två följande intervallerna tog jag således stående och den fjärde dubbelvikt över styret för att hålla tempot trots motvinden.

Under det första passet, för några dagar sedan, kände jag ansträngningsrelaterat illamående inför sista intervallen men denna gång kände jag mig bara laddad. 3 minuter- och en rejäl slutspurt senare susar jag förbi centralstationen i Malmö och känner mig så nöjd. Träning är verkligen helskönt! För att övertyga min trilskande cykel, som av sitt beteende att döma ännu inte insett detta, funderar jag på att välja den på söndag också.

Andra bloggar om: , ,

Etiketter: ,



1 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hilarious.

19 januari, 2007 06:53

 

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se