Motionsguidens logo

torsdag, januari 25, 2007

Patrics åtta veckor till bättre kondition: Andra veckan

Jag är precis hemkommen efter dagens cykling. Tre mil på småhala vägar och cykelvägar kl 06.00 i åtta minusgrader berättigar till ett varmt bad. Men först lite om förra veckan.

Den andra veckan med konditionsträningsprogrammet var kul! Det märks att kroppen har vant sig lite vid träningsformen. Musklerna protester allt mindre och psyket har vant sig vid de tuffa intervallerna.

I övrigt har jag fått smaka både på regn, vind och ...jord denna andra vecka. Regn och vind var jag beredd på men sistnämnda kom minst sagt som en överraskning. Under veckans andra pass under fjärde intervallens sista minut skulle jag i full fart gena över en gräsplätt. Vad som inte gick att se var att jorden var fullständigt genomblöt och rena sankmarken. Framhjulet sjönk således ned till navet och cykeln tvärstannade med följden att jag 0,1 sekund senare, utan att alls hinna reagera, hade ansiktet i leran - så kan det gå. Efter att ha spenderat mina två vilominuter på att kolla så att jag hade alla tänder i behåll och att cykeln var ok så var det dags för sista intervallen. Behöver jag säga att min genomleriga gestalt höll sig konsekvent till asfalt under hela hemvägen?

Resultat av konditionstest efter två veckor: minimal förbättring.
Jag hade hoppats på en större konditionsförbättring men med tanke på att förändringen mot tidigare träning inte är jättestor och att min vardagsmotion i form av promenader och dylikt varit mindre frekvent de senaste veckorna är resultatet förståeligt. Vid testen om två veckor bör dock en förbättring visa sig eftersom jag nu kommer köra 4 pass per vecka samt återgå till tidigare vanor med mycket vardagsmotion.

Ta hand om er!

Andra bloggar om: , , , ,

Etiketter: ,



0 Kommentarer:

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se