Motionsguidens logo

onsdag, mars 28, 2007

Patrics 8 veckor till bättre kondition: Nytt försök

Då har det blivit vecka 12 och det är dags för ett nytt försök att testa vårt åttaveckorsprogram till bättre kondition. För de som inte har hängt med sedan tidigare kan jag säga att mitt förra försök fick avbrytas p g a en envis förkylning. Nu är det i alla fall dags för nya tag!

När man säger "kondition" menar man oftast förmåga att omsätta syre. Ju mer syre man kan omsätta per minut desto bättre kondition har man. Kondition kan alltså sägas vara samma sak som maximal syreupptagningsförmåga. För en timme sedan mätte jag min maximala syreupptagningsförmåga genom att göra Åstrands cykeltest på ergometercykel. Testen visade att min kropp maximalt kan ta upp och omsätta 3,1 liter syre per minut, vilket är ett genomsnittligt värde för min ålder. Det var deprimerande men intressant att se att de två senaste veckornas inaktivitet sänkte min tidigare rätt hyfsade kondition med hela 20 %.

Istället för att deppa över försämringen ska jag nu under åtta veckor göra mitt bästa för att förbättra konditionen så mycket som möjligt. Varannan vecka kommer jag att göra ett nytt cykeltest och därefter skriva ett inlägg här. På så vis kommer förändringen i procent att kunna följas kontinuerligt tillsammans med mina övriga erfarenheter av träningen. Önska mig lycka till!

Andra bloggar om: ,

Etiketter: ,



0 Kommentarer:

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se