Motionsguidens logo

onsdag, maj 09, 2007

Patrics åtta veckor till bättre kondition - Fjärde veckan.

Kära läsare! Nu har jag varit igång med programmet i fyra veckor och resultaten börjar märkas. Träningen känns bra, passen är riktigt roliga och energiläget i vardagen känns högt. Positivt är att testen efter fyra veckor visar att jag förbättrat konditionen en del. Tyvärr är förbättringen inte riktigt är så stor som jag, under alla svettiga pass, hoppats på. När jag startade programmet hade jag 3,1 liter i syreupptagningsförmåga och nu fyra veckor senare - 3,5 liter. Att inte förbättringen är större beror främst på att cykling inte är den effektivaste träningsformen för att öka sin maximala syreupptagningsförmåga, åtminstone inte när träningen begränsas till en timme per pass. Detta beror på att man aktiverar en mindre del av kroppens muskler när man cyklar jämfört med t ex löpning och längdskidåkning. Detta innebär att det är svårt att nå den höga puls som krävs för snabb konditionsförbättring -benen säger stopp före hjärtat.

Sedan en ursäkt! Jag vet att jag egentligen skulle göra en test efter två veckor men det var tyvärr omöjligt att hinna. Eftersom de närmsta veckorna också blir tuffa tror jag att nästa test måste ske först efter programmets sista vecka.

Förra veckan slarvade jag och gav mig ut på ett pass utan reservdäck. Självklart var olyckan framme i form av punktering och jag fick promenera tio km. Det blev dock en skön och uppfriskande promenad - inga problem. Emellertid blev promenaden på sju km dagen efter mindre uppfriskande. Jag gjorde nämligen samma misstag och fick naturligtvis punktering igen... Har ni någon gång upprepat för er själva under varje steg under sju kilometers promenad: "Jag ska ALDRIG mer glömma reservdäck?"

Slutligen vill jag berätta om ett pass jag körde rätt sent en kväll, även detta i förra veckan. Jag cyklade som vanligt ut på landsvägarna utanför Malmö. Denna kväll som var stjärnklar och med behaglig temperatur i luften körde jag söderut. Efter en halvtimme befann jag mig på en tre km lång raksträcka och hade lätt medvind och mycket energi i benen. Det var dags för andra intervallen och jag accelererade upp till ca 45 km/h. Känslan av hög fart, sval luft, mycket kraft i benen, den stjärnklara himlen, lukten av raps från fälten, stjärnorna ovanför och stadens ljus på ena sidan var helt oslagbar. Tänk vad jag hade missat om jag istället valt att stanna framför TV:n och fortsatt se på en repris... Just nu när jag läser detta känner jag ett starkt sug efter att cykla. "Jag heter Patric och jag har blivit Träningsnarkoman!"

Andra bloggar om: , , , , , ,

Etiketter: ,



2 Kommentarer:

Blogger Christian sa...

Det är de där underbara träningspassen som man ska bevara och plocka fram dagarna då det haglar, man har glömt vantarna man har 7 km kvar att springa.

09 maj, 2007 08:42

 
Blogger Patric Friberg sa...

Kan bara instämma!

/Patric
Motionsguiden.se

11 maj, 2007 01:22

 

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se