Motionsguidens logo

fredag, november 11, 2005

Vad menas med "neurologiska förändringar"?

Fråga: Hej, du skrev att "Ökningen beror troligtvis på neurologiska förändringar i kroppen och inte muskulära..", vad menas med en sådan förändring? Kan man förändra perifera nervsystemet på molekylär nivå?

Svar: Hej, undrande. Du verkar vara rätt insatt i ämnet så jag tänker ge dig ett mer utförligt svar. Eftersom jag kan göra fler armhävningar har jag blivit starkare. Men frågan är då varför jag har blivit starkare. Om vi börjar med träningsbakgrund så kan jag erkänna att jag inte regelbundet gjorde armhävningar. Så genom att plötsligt genomföra ett armhävningsprogram utsatte jag min kropp för en belastning som den inte var van vid. När den nu utsätts för belastning kommer den därför att försöka anpassa sig efter de nuvarande omständigheterna. I normala fall när någon börjar styrketräna så upplever de direkt att de blir starkare, väldigt likt mitt fall. Detta beror till största del att kroppen blir bättre på att utnyttja de resurser den redan har till den specifika övningen. Det är också därför man bara blir bra på det man tränar. Kroppen anpassar sig bara efter de rådande omständigheterna.

Motoriska nervceller även kallad motorneuron har nervtrådar kopplade till våra muskler. För att en kontraktion ska ske i muskelcellerna måste en impuls färdas genom nervtrådarna till muskelcellen. Vad som menas med ”neurologiska förändringar” är att nerverna som styr musklerna blir mer synkroniserade. De blir mer effektiva på att skicka iväg rätt antal och mer träffsäkra impulser och därför kan mer kraft utvinnas från muskelcellerna.

Neuronerna innehåller neurotransmittorer (en kemisk substans) som bär på ett ”meddelande” som ger mottagande neuron antingen en stimulerande eller inhiberande effekt. För att en rörelse ska bli så effektiv som möjligt måste det finnas en bra balans mellan stimulerande och inhiberade neuroner, vilket skapar en balans mellan antagonister och agonister (att spänna både biceps och triceps samtidigt när man utför en armhävning ger inget bra resultat). När man är otränad är denna balans inte finjusterad. Därför aktiverar den otränade fler muskelceller än nödvändigt för en uppgift, vilket gör att de snabbare bli trötta.

Så förutom en bättre synkroniserad nerv-muskel-funktion så har kroppen blivit mer uthållig genom neurologiska förändringar. Därför kan jag göra fler armhävningar utan en väsentlig ökning av muskelvolymen.

Det finns många faktorer som har betydelse för styrkan och uthålligheten. En av de är nämligen psykiska egenskaper. Motivation, vilja, självförtroende, självdisciplin mm. påverkar alla hur många armhävningar jag kan göra.

Etiketter: , , ,



2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hej igen!
Tack för det snabba svaret!
;oD

11 november, 2005 23:47

 
Blogger Filip Lam sa...

så lite så ;-)

15 november, 2005 15:27

 

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se