Motionsguidens logo

torsdag, juli 13, 2006

Capoeira - inspirerande bilder

Jag njuter alltid av att se vackra bilder och ännu bättre blir det om bilderna inspirerar mig till att röra på mig. Inte för att jag har motivationsproblem men det känns som att det alltid finns plats för lite mer. Jag älskar bilder som får mig att känna - "jag önskar att det var jag på bilden".

Bilderna nedanför visar varför det är så spännande med Capoeira. För er som inte har haft lyckan att stöta på capoeira tidigare så kan jag berätta att det är en brasiliansk kampsport. Sporten karaktäriseras av dess akrobatik och unika musik som de alltid tränar till. Man använder inte händer utan bara fötter och det förekommer i princip ingen kontakt mellan utövarna.

En av killarna på bilden befinner sig visserligen på en drömstrand, vilket inte är så lätt att hitta i Sverige men känslan behöver inte vara sämre. Man kan verkligen känna hur avkopplade de är samtidigt som de är fullt fokuserade och verkligen njuter av varje sekund. Jag kan till och med känna det i kroppen hur skönt det är att utföra något som tekniskt inte är möjligt för alla. Inte för att alla inte kan klara det men helt enkelt för att alla inte utnyttjar sin kropps möjligheter (inte för att man måste heller för den delen). Det skulle verkligen vara härligt att få träna på stranden. Det som inte är lika lockande är väl alla människor som kommer att stirra. Det är inte så vanligt att folk tränar kampsport eller någonting överhuvudtaget förutom jogging.

Jag har testat capoeira tidigare och det var riktigt kul. Anledningen till att jag ändå inte fortsatte var för att jag älskar för mycket. Jag ville inte sluta träna taekwondo och hapkido. Dessutom ville jag också styrketräna och springa. Svårt att hinna med capoeira samtidigt som ni förstår. Men kärleken och hoppet om att en dag få träna det med finns fortfarande. Får väl erkänna att det står minst 15 andra aktiviteter på den önskelistan också. Jag é hopplös egentligen men njuta av bilderna kan jag göra just nu.





Kommer ni förresten ihåg Nokia-reklamen där två personer tränar capoeira på stranden? Efter det att de sparkat färdigt så tar kvinnar fram en telefon. Vad försökte de få fram egentligen? Mobiltelefon och kampsport hör inte ihop.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

Etiketter: , , ,



0 Kommentarer:

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se