Motionsguidens logo

måndag, september 17, 2007

Dags att ge sig i kast med Lidingöloppet - Milen första gången

Lidingöloppet är ett terränglopp som har arrangerats varje år sedan 1965 och som i år av stapeln 29:e september. Platsen är såklart Lidingö och huvudloppet är 30 km och känt för att vara tufft eftersom terrängen är så kuperad. Det finns också ett antal andra lopp att välja på t ex Lidingöstafetten och Lidingö tjejlopp.

I ett svagt ögonblick lovade jag några vänner att delta i Lidingöloppet i år trots att löpning knappast varit min starka sida eller något jag ägnat mig åt i någon större omfattning de senaste tio åren. Mina vader brukar minst sagt protestera när distansen överstiger 5 km så det har varit naturligt att söka sina endorfinkickar i andra sporter. Men nu är alltså tärningen kastad, anmälningavgiften betald och flyget bokat och det ska trots allt bli fruktansvärt kul!

Nu tre veckor före loppet har jag för första gången på tio år sprungit milen. Det gick relativt smärtfritt trots att jag kände varje steg i vaderna de sista kilometrarna. Konditionsmässigt var det inga problem trots att mitt träningssällskap påpekade att hon aldrig sett någon som det ångat så mycket om efter ett träningspass. Hon fotograferade till och med ångmolnet... Känslan efter passet var i alla fall helt underbar!

Om tre veckor är det alltså dags att springa tre gånger så långt och dessutom i kuperad terräng... HUR SKA DET GÅ? Jag är inte ett dugg orolig för att kondition eller motivation inte ska räcka till men det känns som en påtaglig risk att knäna eller vaderna inte ska palla. Men inte desto mindre tycker jag att det är bättre att göra ett försök på 30 km än att springa det man garanterat klarar.

Hur ska jag då disponera de tre träningsveckor som återstår till loppet? Jag bad min gode vän som närmast är att betrakta som veteran inom löpning om tips. Hon tyckte att jag skulle köra åtminstone två långa träningspass på ca 20 km och planera in flera dagars vilotid efter dessa pass samt att inte köra dem för nära inpå loppet. Så utifrån detta tänker jag utöver dessa tvåmilspass lägga in pass på ca en mil vid åtminstone fem tillfällen - allt i kuperad terräng. Dessutom ska jag se till att stretcha nederdelen av kroppen 2 gånger per dag, hålla igen på övrig träning och vara noga med sömnen.

Återkommer snart med några rapporter från min träning och naturligtvis från själva loppet. Hoppas vi ses på Lidingö!

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Etiketter: , , ,



2 Kommentarer:

Blogger FREDRIK sa...

Stort lycka till!! :)

17 september, 2007 22:09

 
Blogger Patric Friberg sa...

Tack så mycket!

18 september, 2007 01:16

 

Skriv en kommentar

Länka till detta inlägg:

Skapa en länk

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se