Motionsguidens logo

fredag, december 15, 2006

Motionsguiden träffar Tina Nordlund

Motionsguiden träffade Tina Nordlund på mässan om Allt för hälsan och passade på att ställa ett par frågor.

För er som inte känner till henne så kan vi berätta att Tina Nordlund har varit aktiv fotbollspelare i världsklass. Hon har spelat för Umeå IK och svenska landslaget. På meritlistan finns bla Diamantbollen 2000 och EM-silver 2001. Aktuell som skådespelare i filmen och med boken "Genom helvetet", som hon skrivit tillsammans med Simon Bank. Tina är också numera en eftertraktad föreläsare där hon beskriver sin egen kamp mot ätstörningarna. Just nu utbilder hon sig till yogalärare inom NVC.


MG: Berätta lite om boken och hur den kom till?

jag har alltid gillat att skriva och har skrivit mycket när jag var sjuk. när jag kände att jag ville dela med mig för att hjälpa andra och trodde även det skulle vara bra terapi för mig själv så kontaktade jag simon bank. För jag har sånt förtroende för honom och jag ville inte att någon annan skulle hjälpa mig med boken. Vi sågs en gång i veckan i 7 månader i princip. Vi skrev på varsitt håll och träffades och pratade om innehåll och upplägg. Jag är väldigt glad att jag var så delaktig i texten och det känns verkligen som mina ord men hjälp av grymt bra svenska och meningsbyggnad från simon.


MG: Hur pass vanligt tror du det är med ätstörningar inom idrotten?

vanligare än vi tror. Många ligger nog på gränsen också.


MG: Var det enbart de idrottsliga kraven som ledde till dina problem eller fanns det fler bakomliggande orsaker?

det finns många orsaker bakom att jag fick anorexia och det är ett
prestationssamhälle vi lever i och boken berör inte bara dom som har problem med mat och träning har jag fått höra och det gör mig glad att den kan hjälpa andra som kan känna igen sig i låg självkänlsa, bekräftelsebehov och andra beroenden.


MG: Vilka uppfattar du som de vanligaste orsaken till ätstörningar hos
aktiva människor?


känsla av att inte räcka till, högpresterande människor med höga kra på sig själva, dom som inte är i kontakt med känslor och behov och inte har fått träna på att uttrycka dom.


MG: Har du några tips och råd om hur man undviker ätstörningar?

ta hand om hela dig själv. Motion och hälsa är inte att ha rutor på magen...


MG: Har du några tips och råd vad man ska göra om man upptäcker ätstörningar
hos sig själv eller någon närstående?


ta hjälp och läs på om sjukdomen.


MG: Hur kom du till att börja med buddhistisk meditation?

jag blev intresserad av meditation när jag var som mest stressad i kroppen och provade yoga. Sen fick jag en bok av en väldigt kär vän om buddhism och blev nyfiken på att prova. Nu är jag glad att jag provat för i min yogautbildning jag går är det meditation och det känns väldigt
meningsfullt och givande. Skön avslappning.


MG: Vilken är din favorit-träningsform?


jag utövar yoga, läser till yogalärare. sen promenerar jag i naturen. Söker efter ett innebandy lag på lagom nivå. Saknar lagidrotten och sammanhållningen det innebär. Vi får se vad som dyker upp, jag har ingen stress med det. Tycker det är skoj.


MG: Har du några tips till den som har svårt att komma igång med träningen?

träna av rätt anledning. att må bra och något du finner kul, meningsfullt och givande. Börja i lugn takt och känner efter hur du mår.

Relaterat
> Översikt
> Renare choklad på hälsomässan
> Lite kolhydrater och mycket protein
> Liten pratstund med Suzanne Axell



Andra bloggar om: , ,

Etiketter: , , , ,



0 Kommentarer:

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se