Motionsguidens logo

fredag, januari 05, 2007

Det bästa från Motionsguiden 2006

Öka din styrka snabbt med armhävningar
"Programmet är väldigt enkelt och det går helt enkelt ut på att öka ens maximala antal armhävningar. Det finns många fördelar med att kunna göra fler armhävningar. Framför allt sporter där uthållighet och explosivitet i armarna är ett plus."


Mjölksyra
"Mjölksyra (laktat) bildas när musklerna inte erhåller tillräcklig mängd syre för att utvinna tillräckligt mycket energi. För att få tillräckligt med energi bryter kroppen ned mer glykogen (i glykolysen)..."



Sanningen bakom situps och plattare mage
"Många tror också att man kan få en plattare mage genom hård magträning som ex. sit-ups. Detta är fel. Fettförbränning sker inte lokalt utan generellt i kroppen. Genom att göra många sit-ups kan din mage bli stark men magrutorna syns inte förrän mängden fett har minskat."


Del 1: Vägen till 100 armhävningar
"Resultatet blev förbluffande. Hela 75 armhävningar! På två veckor gick jag alltså från att göra max 45 armhävningar till 75 armhävningar. En ökning på hela 30 armhävningar."



Del 2: Vägen till 100 armhävningar
"Nu känns det riktigt nära! Som tidigare nämnt så har jag inte kännt någon vidare utveckling sen december månad. Under 2006 har jag legat mellan 60-80 armhävningar men nu känns det som att det börjar lossna lite. Idag maxade jag nämligen på 88 armhävningar!"


Att stretcha eller inte stretcha?
"Många träningsexperter rekommenderar att man stretchar i samband med träning, men är det verkligen viktigt att stretcha och om det är så, varför? Och när ska man egentligen stretcha, före träning, efter träning eller före och efter träning?"


Pilates - stärk kroppen inifrån och ut
"Pilates är en perfekt träning för dig som är nybörjare eller redan aktiv! Pilatesövningarna är uppbyggda i olika svårighetssteg och ser på så vis till att din träning blir individuellt anpassad. Träningsmetoden fokuserar främst på kroppens centra, powerhouse, som ska stabilicera kroppen såväl som under och efter träningen."


Styrketräning för alla typer av människor
"Användningsområdet för styrketräning är inte lika begränsat som man skulle kunna tro. Generellt ser många att styrketräning lämpar sig till dem som vill öka muskelvolym, styrka, uthållighet och som ett redskap vid rehabilitering av muskelskador. Vad de flesta inte är medvetna om är hur pass hälsofrämjande styrketräning kan vara."


Plusmenyer plussar på din övriga levnadskostnad
"När folk går upp i vikt gör deras räkningar detsamma, menar forskarna. Mat, sjukvård och till och med bensin blir dyrare när man går upp i vikt."




Apple ger oss en ny träningskompis
"Den nya iPod Shuffle är den minsta digitala musikspelaren i världen och ser ut som en klämma. Perfekt att ta med på joggingrundan med andra ord!"

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

Etiketter: , , , , , , , ,



0 Kommentarer:

Skriv en kommentar

Länka till detta inlägg:

Skapa en länk

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se