Motionsguidens logo

måndag, januari 29, 2007

Filips 8 veckor till bättre kondition: De två första veckorna

Så var det dags för mig att rapportera om min träning. Jag fick tyvärr börja en vecka senare än Patric eftersom det var fruktansvärt dåligt joggingväder den veckan jag skulle ha börjat.

Första veckan
Vädret var bättre vecka tre. Regn och storm hade ersatts med extrem kyla. Men trogna läsare vet att jag har inget emot att springa i kyla. Under den första veckan skulle jag träna tre pass. Jag sprang alla passen även om jag inte brukar springa så länge. Jag har haft problem med benhinnorna tidigare vilket har lett till att jag brukar springa lite kortare rundor. Ett helt pass varar ungefär 1 timme och 20 minuter. Jag var lite orolig över att springa så länge men i och med att det är så stor variation i själva programmet så upplevs passen vara mycket kortare.

En rolig sak som hände under ett pass var att det började klia på insidan av mina lår mitt under träningsrundan. Jag kunde inte avbryta och börja klia och det var folk runtomkring så jag ville definitivt inte springa och klia mig på insidan av låren samtidigt.

Jag bestämde mig istället för att se hur länge jag kunde stå ut med att det kliade. Vem vet kanske slutar det klia efter tag, tänkte jag. Ett par minuter senare spred sig kliandet till över hela kroppen som ett virus. Efter 25 minuters plåga kunde jag inte stå ut länge. Så där stod jag mitt parken och kliade mig själv som en galning. Skönt var det i alla fall.

Andra veckan
För att undvika överbelastningsskador bytte jag löpning mot cykling den andra veckan. Eftersom jag inte har en rolig sportcykel så fick jag cykla på en motionscykel inomhus.

Att cykla inomhus på en motionscykel är en riktig utmaning, inte för att det är det det tuffaste som finns att göra. Det är helt enkelt det absolut tråkigaste sättet att träna enligt min smak. Om det inte vore för att jag hade ett så pass specifikt mål som jag har med detta program (och min iPod) så hade jag aldrig orkat cykla så länge.

Det är stor skillnad att byta löpning mot cykling. Det är inte lika lätt att få upp pulsen eftersom mjölksyran kommer fortare. Med andra ord det är svårare att bli lika trött med cyklingen eftersom benen blir tröttare fortare än i löpning.

En positiv bieffekt av konditionsprogrammet är att jag mår ännu bättre än tidigare. Jag orkar mer, känner mig piggare och sover mycket bättre.

Ikväll ska jag testa om min kondition har förbättras under de första två veckorna.

Andra bloggar om: , , , , ,

Etiketter: , ,



0 Kommentarer:

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se