Motionsguidens logo

torsdag, november 10, 2005

Dag 8: Vägen till 100 armhävningar

Jag är inne på dag 8 med armhävningsprogrammet nu. Armarna känns konstant ömma men det är en härlig känsla. Den första veckan var rätt så lugn men nu kommer det tuffa. Kortare intervaller och högre intensitet. Programmet kommer verkligen att lämna spår efter sig i form av oavbruten ömhet och smärta i armarna när det är färdigt. Men jag tänker inte ge upp. Jag ska nå mitt mål: 100 armhävningar utan avbrott.

Så här såg min första vecka ut:

Dag 1: 100% = 45 armhävningar, därefter 14 armhävningar var 60:e min.
Dag 2: 23 armhävningar var 60:e min.
Dag 3: 27 armhävningar var 45:e min.
Dag 4: 11 armhävningar var 60:e min.
Dag 5: 20 armhävningar var 30:e min.
Dag 6: 18 armhävningar var 60:e min.
Dag 7: 9 armhävningar var 90:e min.

Jag klarade (bara) 45 armhävningar när jag testade mig på 100%. Om det är många eller få beror givetvis på ens träningsbakgrund. Enligt mig bör en normal person klara 10 armhävningar. Jag satte genast upp ett mål efter att ha testat mig. Målet efter programmet är att klara 65 armhävningar utan avbrott.

Idag var det alltså dags att testa mitt max igen. Det blev 60 armhävningar, en ökning på hela 15 armhävningar redan efter en vecka! Jag hade väntat mig ett resultat på +10 armhävningar men det blev alltså +15 istället. Detta trots att jag hade följt programmet rätt dåligt ändå eftersom jag missade oerhört många av mina set. Inte så att jag missade en hel dag dock.

Ökningen beror troligtvis på neurologiska förändringar i kroppen och inte muskulära men det gör det inte mindre tillfredställande! Ska bli jättespännande att testa mig igen om ytterligare en vecka.

Fler inlägg inom samma ämne:

Dag 37: Vägen till 100 armhävningar
Dag 33: Vägen till 100 armhävningar
Dag 26: Vägen till 100 armhävningar
Dag 25: Vägen till 100 armhävningar
Kort om Pavel Tsatsoulines armhävningsprogram
Dag 15: Vägen till 100 armhävningar
Dag 14: Vägen till 100 armhävningar
Dag 9: Vägen till 100 armhävningar
Dag 8: Vägen till 100 armhävningar

Vägen till 100 armhävningar

Etiketter: ,



9 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Vad duktig du är! Måste erkänna att detta med armhävningar aldrig varit min starka sida. Situps däremot.. Om man ska vara lite amatörpsykolog kanske det beror på att tjejer uppmanas vara smala, och killar stora och muskulösa. Men med många av de nyare inneträningsformerna typ box så förändras ju det. Kommer ihåg under 90-talet då många tjejer körde argumentet att de inte ville styrketräna för att ínte få muskler... Men så är det ju inte idag, som väl är! :)

10 november, 2005 10:45

 
Blogger Filip Lam sa...

tack Anna! Jag tror att det finns mycket sanning i det du säger om könsidealen. Det är bra att det håller på att ske en förändring. Tjejer har också rätt att hålla sin kropp stark. Sen känns det också som att det finns rätt mycket fördomar hos de flesta tjejer angående styrketräning och liknande. Många tror att man får jättemuskulösa armar om man börjar styrketräna med riktigt så enkelt är det inte. Mycket beror på hur man tränar. Armhävningar till exempel "trimmar" ens armar snarare än att bygga upp dem. Så ingen chans att någon kan få armar som Arnold genom att göra armhävningar. Så ni tjejer som inte styrketränar för att ni tror att ni kommer se ut som Arnold, var inte rädda ni kommer inte att få det. Och ni som vill få armar som Arnold, det är helt ok.

10 november, 2005 12:48

 
Anonymous Anonym sa...

Hallå!
Är det inte så att tjejer max kan gå upp 1-2 kg i muskelmassa per år? Jag har hört det nånstans.

10 november, 2005 18:20

 
Anonymous Anonym sa...

Se till att göra lika många ryggövningar som ni gör situps.

10 november, 2005 18:22

 
Anonymous Anonym sa...

Hej, du skrev att "Ökningen beror troligtvis på neurologiska förändringar i kroppen och inte muskulära..", vad menas med en sådan förändring? Kan man förändra perifera nervsystemet på molekylär nivå?

11 november, 2005 14:31

 
Anonymous Anonym sa...

Var kommer mjölksyra ifrån och hur uppkommer den egentligen? Hur försvinner den från systemet?

11 november, 2005 17:25

 
Blogger Filip Lam sa...

till "undrande" och "anonymous", jag lägger in mina svar på era frågar som inlägg.

11 november, 2005 23:12

 
Anonymous Anonym sa...

Kan inte säga att jag tror på detta program. Man bör vila emellan passaen då det tar ca: 2dygn att bygga upp muskeln efter träning, annars blir muskeln nedbruten istället. Men om det fungerar så motbevisas ju den teorin. Lycka till!

15 november, 2008 15:16

 
Blogger Filip Lam sa...

målet är redan uppnått Ricardo, så det fungerade :-)

16 november, 2008 17:47

 

Skriv en kommentar

<< Hem



Web Bloggen





Bloggtoppen.se blog search directory BlogRankers.com Hälsa bloggar Check Page Ranking

 © 2007 Motionsguiden.se